Τι ξέρει το Facebook για σένα


Τι ξέρει το Facebook για σένα; Πως με ένα απλό test προσωπικότητας, εκμεταλλεύεται το προφίλ σου; Πως έχει μετατραπεί σε μαζικό όπλο χειραγώγησης, που μπορεί να επιβάλει ακόμη και το εκλογικό αποτέλεσμα…

Facebook – Η μεγαλύτερη φωτογραφική βάση δεδομένων που δημιουργήθηκε ποτέ

Η διάσταση που έχει λάβει το σκάνδαλο της Cambridge Analytica οφείλεται ως έναν βαθμό και στο γεγονός ότι η αμφιλεγόμενη και σκοτεινή πλευρά του Facebook ήταν λίγο ως πολύ γνωστή. Άλλωστε τέτοιου είδους πρακτικές, όπως η διαρροή, υποκλοπή και εκμετάλλευση προσωπικών δεδομένων, δεν περιορίζονται μόνο στις Ηνωμένες Πολιτείες.


Φωτογραφική βάση δεδομένων

Το Facebook είναι η μεγαλύτερη φωτογραφική βάση δεδομένων που δημιουργήθηκε ποτέ. Στους υπολογιστές του είναι αποθηκευμένες δύο δισεκατομμύρια φωτογραφίες χρηστών και κάθε μέρα προστίθενται κι άλλες. Κάθε μέρα 200.000 άτομα δημιουργούν σελίδα. Κάθε χρήστης αναρτά κατά μέσο όρο 44 φωτογραφίες, συνδεδεμένες με το προφίλ του.

Τα αθώα, χαριτωμένα και διασκεδαστικά Quiz παρέχουν πληροφορίες για την προσωπική ζωή του κάθε χρήστη. Από test προσωπικότητας και ευφυΐας, μέχρι σε ποια κομματική παράταξη ανήκει κανείς. Τι ταινίες βλέπει, τι επιθυμεί να αποκτήσει και πού επιλέγει να διασκεδάσει τα βράδια.

Πρώην στελέχη της εταιρείας στο παρελθόν παραιτήθηκαν, καταγγέλλοντας το παγκόσμιο αυτό φακέλωμα. Προς χάρη των μεγάλων πολυεθνικών και των διαφημιστών που αποθεώνουν τα εξειδικευμένα δημογραφικά στοιχεία.


Μεγάλες εταιρείες άλλωστε επιλέγουν ή απορρίπτουν πλέον υποψήφιους υπαλλήλους, βάσει των προφίλ που εκείνοι διαθέτουν στο Facebook

Οι σημαντικότερες εταιρείες μετρήσεων και πολιτικής επικοινωνίας ανέκαθεν συνεργάζονταν με την πλατφόρμα κοινωνικής δικτύωσης, όπως, φυσικά, και οι ισχυρότερες πολυεθνικές. Και γιατί όχι; Διαπιστώνουν ότι μπορούν να κατευθύνουν τη διαφημιστική τους καμπάνια, στο πλέον εξειδικευμένο κοινό που δημιουργήθηκε ποτέ.

Ηδη οι μεγαλύτερες εμπορικές επωνυμίες του πλανήτη έχουν υπερήφανα ανακοινώσει τη συνεργασία τους με το εξωστρεφές Facebook. Ακόμα και ένας απλός χρήστης που επιθυμεί να προωθήσει τη δική του εταιρεία ή ένα προϊόν, απευθύνεται με μικρό κόστος στη διαφημιστική πλατφόρμα του Facebook. Πρόκειται για τον πλέον αποτελεσματικό τρόπο για να φτάσει το μήνυμα στους σωστούς αποδέκτες.

Για τους παραπάνω λόγους δεν είναι λίγοι εκείνοι που πίσω από την επιτυχημένη διαδραστική πλατφόρμα επικοινωνίας, διέκριναν εξαρχής το πιο διευρυμένο και πετυχημένο πείραμα του σύγχρονου καπιταλισμού. Ποτέ ξανά οι πολίτες δεν έκαναν αυτοβούλως μία καθημερινή διαδικτυακή ψυχανάλυση. Καταθέτοντας τις προτιμήσεις τους ακόμα και για τα πλέον προσωπικά θέματα.


Δημιουργία περιεχομένου στο Facebook

Εξάλλου το Facebook δεν χρειάζεται να δημιουργεί περιεχόμενο για να προσελκύσει χρήστες. Οι χρήστες δημιουργούν περιεχόμενο και αυξάνουν τον αριθμό των συνδέσεων. Το Facebook απλώς θέτει τις σωστές ερωτήσεις με τον πλέον έξυπνο τρόπο.

Και το σημαντικότερο… ποτέ δεν ξεχνάει!

Κρατάει αντίγραφα όλων των πληροφοριών και των προσωπικών δεδομένων, για εύλογο χρονικό διάστημα. Εξάλλου δεν έχει κρύψει την πιθανότητα να μοιραστεί τις πληροφορίες αυτές. Ειδικά όταν πρόκειται για εξουσιοδοτημένες κρατικές υπηρεσίες.

Εξάλλου, γράφουν με μικρά γράμματα οι Όροι Χρήσης του Facebook, που ποτέ κανείς δεν μπαίνει στον κόπο να διαβάσει:

«Χρησιμοποιώντας το Facebook συμφωνείτε στη μεταφορά προσωπικών σας δεδομένων στις Ηνωμένες Πολιτείες της Αμερικής. Μπορεί να υποχρεωθούμε να διαθέσουμε τα προσωπικά σας στοιχεία έπειτα από νομικές αιτήσεις ή δικαστικές αποφάσεις. Αυτό μπορεί να σημαίνει τη διανομή πληροφοριών σε τρίτες εταιρείες, δικηγόρους ή πράκτορες κυβερνητικών υπηρεσιών»