Το Μεγάλο Χακάρισμα

Πίνακας περιεχομένου


«Το Μεγάλο Χακάρισμα» ή αλλιώς «The Great Hack», ένα ντοκιμαντέρ το οποίο ρίχνει φως στον σκοτεινό κόσμο της εκμετάλλευσης δεδομένων. Μέσα από δυνατές προσωπικές ιστορίες παραγόντων και απ’ τις δύο πλευρές του τεράστιου σκανδάλου, για τα δεδομένα, που εμπλέκει την Cambridge Analytica και το Facebook.

«Πήραν τα δεδομένα σας – Μετά πήραν το πάνω χέρι»


Η πραγματική ιστορία για το πως μια εταιρεία, η Cambridge Analytica, έκανε κατάχρηση προσωπικών στοιχείων, για να στοχεύσει και να χειραγωγήσει τους χρήστες του διαδικτύου.


Υπόθεση του «The Great Hack»

Το ντοκιμαντέρ «The Great Hack» του Netflix ασχολείται με το σκάνδαλο που εξέθεσε τη σκοτεινή πλευρά των «μεγάλων δεδομένων», στην οποία στηρίζεται το διαδίκτυο. Την κατάχρηση προσωπικών δεδομένων από την Βρετανική «Cambridge Analytica», προκειμένου να στοχεύσει και να χειραγωγήσει ψηφοφόρους στην προεκλογική καμπάνια του Τραμπ. Αλλά και στο δημοψήφισμα της Βρετανίας με θέμα το Brexit.

Αυτό που έκανε η «Cambridge Analytica», ήταν να συλλέγει παράνομα χιλιάδες προσωπικά δεδομένα από τους χρήστες, αλλά και τους φίλους τους, μέσω κουίζ και ερωτήσεων.

Η ιστορία μας κάνει να συνειδητοποιήσουμε τον τρόπο με τον οποίο οι ζωές μας παρακολουθούνται και ελέγχονται συνεχώς μέσω της ψηφιακής τεχνολογίας. Το πως ολόκληρο το επιχειρησιακό μοντέλο κάποιων εταιρειών υψηλής τεχνολογίας μπορεί να είναι βαθιά απειλητικό για τα ανθρώπινα δικαιώματά μας.

Ένα από τα πιο «άβολα» ερωτήματα που θέτονται στο ντοκιμαντέρ «Το Μεγάλο Χακάρισμα» είναι: Σε τι βαθμό είμαστε ευάλωτοι σε τέτοιες προσπάθειες χειραγώγησης;


Cambridge Analytica

Η Cambridge Analytica καυχιόταν ότι είχε έως και 5000 σημεία δεδομένων για κάθε ψηφοφόρο των ΗΠΑ. Ισχυριζόταν ότι ήταν σε θέση να προσδιορίσει τον τύπο της προσωπικότητας των ατόμων και στη συνέχεια να δημιουργήσει στοχευμένα μηνύματα για να επηρεάσει τη συμπεριφορά τους. Εφαρμόζοντας «ψυχογραφικές» στατιστικές αναλύσεις στο σύνολο των δεδομένων που είχε συλλέξει.

Η πιο σημαντική πηγή δεδομένων ήταν το Facebook

Μέσω μιας τρίτης εφαρμογής, η Cambridge Analytica εξασφάλισε παράτυπα τα δεδομένα από 87 εκατομμύρια προφίλ στο Facebook. Συμπεριλαμβανομένων των ενημερώσεων κατάστασης στο χρονολόγιο, των likes, ακόμη και προσωπικών μηνυμάτων.

Όμως, το συγκεκριμένο περιστατικό δεν αποτελούσε κάποια παρεκτροπή. Ήταν η αναπόφευκτη συνέπεια ενός συστήματος που βασίζεται στη μαζική συγκέντρωση και αξιοποίηση των δεδομένων μας.


Το ντοκιμαντέρ «Το Μεγάλο Χακάρισμα» έκανε πρεμιέρα στο Netflix, στις 24 Ιουλίου 2019